tiistai 24. marraskuuta 2009

Picasson jäljillä Ateneumissa




Viikonloppuna tuli käytyä Helsingissä ja viimein nähtyä Ateneumin odotettu Picasso -näyttely. Oli hämmästyttävää huomata, että vaikka näyttely on ollut museossa syyskuusta asti kävijöiden jono ulottui heti museon auetessa kadulle. Onneksemme olimme ostaneet liput etukäteen, joten pääsimme siirtymään sumuisesta aamusta sisätiloihin nuolen osoittamaa kiertotietä - museon takaovesta!

Pablo Picasso (1881-1973) teki pitkän uran taiteilijana ja työskenteli viimeisiin elinvuosiinsa saakka. Hänen tuotantoonsa sisältyykin lähes 50 000 teosta, mikä kuulostaa todella uskomattomalta määrältä.

Picasso oli todellinen taiteen moniottelija, joka teki niin maalauksia, piirroksia, kuvituksia ja grafiikkaa kuin veistoksia, keramiikkaa ja teatterilavastuksiakin. Hän myös kokeili monenlaisia itseilmaisun tapoja sekä kehitti kokonaisen uuden taidesuunnan, kubismin.



Pariisin Picasso-museosta Ateneumissa lainassa oleva näyttely on ainutlaatuinen, sillä siihen sisältyy teoksia taiteilijan tuotannon kaikista vaiheista. Näyttelyn ripustus on selkeä ja se etenee kronologisesti nuoren taiteilijan sinisten ja vaaleanpunaisten kausien kautta afrikkalaisiin vaikutteisiin ja viimein kubististiseen ilmaisuun, jota seurasivat muun muassa klassistiset ja surrealistiset sävyt sekä sota-ajan maalaukset ja myöhemmin pop-taiteen vivahteet. Jokaisella on varmasti jonkinlainen mielikuva Picassosta, mutta näin laaja näyttely on omiaan avartamaan ennakkokäsityksiä.

Eräs mieleenpainuvimpia teoksia näyttelyssä oli itselleni toisen maailmansodan tunnelmia kuvaava Korean verilöyly (1951), jossa konemaisen kulmikkaat sotilaat tähtäävät aseilla inhimillisiä, mutta hätääntyneitä alastomia naisia ja lapsia. Teos on hengeltään hyvin erilainen kuin Picasson tunnetuimpiin maalauksiin kuuluva kubistis-surrealistinen Guernica (1937), joka kuvaa Espanjan sisällissotaa. Korean verilöyly muistuttaakin asennoiltaan etäisesti Francisco de Goyan maalausta 3. toukokuuta 1808.

Toinen erityisen koskettava maalaus oli mielestäni Picasson itsemurhan tehnyttä ystävää kuvaava teos Casagemasin kuolema (1901), joka on vaikuttava myös väreiltään. Kuolleen ystävän vierellä palaa kynttilä, joka symboloi usein elämän liekkiä ja ehkäpä tässä sielua.

Muita kiinnostavia teoksia olivat muun muassa Picassolle tärkeä aihe Kyyhkynen (4.12.1942) sekä taiteilijan poikaa Pauloa esittävä Paulo harlekiinina (1924). Kubistiset teokset ovat toki ensiarvoisen tärkeä osa Picasson tuotantoa, mutta on antoisaa huomata, miten paljon muutakin taiteilija on tehnyt.

Kierroksen kruunasi muuten interaktiivinen Picasson olohuone, jossa lapset ja lapsenmieliset kävijät voivat testata taiteilijan teosten innoittamia esineitä ja huonekaluja. Tilan on luonut suunnittelijapari Aamu Song ja Johan Olin. Pakkohan sitä oli koettaa.


Kuva: J.S. 2009

Lähteet ja lisätietoja:

Ateneum: Picasso-näyttely
Guernica (Wikipedia)
Olavinen, Anja. Pablo Picasso Ateneumissa. Mestariteoksia Pariisin Picasso-museosta. 18.9.2009-6.1.2010. Näyttelyopas. Ateneumin taidemuseo/ Valtion taidemuseo: Helsinki, 2009.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti